عدل إلهی - درس 6 / عدل إلهی در محشر و قیامت (پایانی)

عدل إلهی - درس 6 / عدل إلهی در محشر و قیامت (پایانی)

عدل إلهی - درس 5 / عدالت به معنای مساوات نیست - عدل إلهی در «خلقت و ربوبیّت» (بخش دوم)

عدل إلهی - درس 5 / عدالت به معنای مساوات نیست - عدل إلهی در «خلقت و ربوبیّت» (بخش دوم)

عدل إلهی - درس 4 / عدالت به معنای مساوات نیست و اساساً مساواتی وجود ندارد - عدل إلهی را باید در سه موقف «خلقت، ربوبیّت و معاد» بررسی نمود و شناخت. (بخش اول)

عدل إلهی - درس 4 / عدالت به معنای مساوات نیست و اساساً مساواتی وجود ندارد - عدل إلهی را باید در سه موقف «خلقت، ربوبیّت و معاد» بررسی نمود و شناخت. (بخش اول)

عدل إلهی - درس 3 / آیا خداوند سبحان به مقتضای عدل عمل می‌کند، یا هر چه کند عدل است - اهداف سیاسی در انکار عدل الهی؟!

عدل إلهی - درس 3 / آیا خداوند سبحان به مقتضای عدل عمل می‌کند، یا هر چه کند عدل است - اهداف سیاسی در انکار عدل الهی؟!

عدل إلهی - درس 2 / قدمت ادعای «جبر محض و اختیار محض» پیش از اشاعره و معتزله - اهداف سیاسی و فرهنگی

عدل إلهی - درس 2 / قدمت ادعای «جبر محض و اختیار محض» پیش از اشاعره و معتزله - اهداف سیاسی و فرهنگی

عدل إلهی - درس 1 / چرا شیعه مقولۀ «عدل إلهی» را از اصول دین برشمرده،  یا تحت عنوان «اصول مذهب» در اصول دین قرار داده است؟

عدل إلهی - درس 1 / چرا شیعه مقولۀ «عدل إلهی» را از اصول دین برشمرده، یا تحت عنوان «اصول مذهب» در اصول دین قرار داده است؟

س 641 - چرا خدا باید منتقم باشد؟ چرا یکی از خصوصیات خدا منتقم است؟ مگر انتقام کار زشتی نیست؟ مگر بزرگان دین، بر انتقام نگرفتن از ظالم، توصیه نکرده‌اند؟

س 641 - چرا خدا باید منتقم باشد؟ چرا یکی از خصوصیات خدا منتقم است؟ مگر انتقام کار زشتی نیست؟ مگر بزرگان دین، بر انتقام نگرفتن از ظالم، توصیه نکرده‌اند؟

شکنجه‌ها، قتل‌ها و جنایات بسیاری در جهان رخ می‌دهد. سوالم اینه چطور میشه آدم اینقدر از انسانیت فاصله بگیرد و خوی انسانی که نوع دوستی جزوی ازون هست آنقدر کمرنگ بشه و حتی از بین بره؟ آیا قربانیان خود نیز مقصرند؟! به عدالت خدا ایمان دارم، ولی برایم سؤال پیش می‌آید.

شکنجه‌ها، قتل‌ها و جنایات بسیاری در جهان رخ می‌دهد. سوالم اینه چطور میشه آدم اینقدر از انسانیت فاصله بگیرد و خوی انسانی که نوع دوستی جزوی ازون هست آنقدر کمرنگ بشه و حتی از بین بره؟ آیا قربانیان خود نیز مقصرند؟! به عدالت خدا ایمان دارم، ولی برایم سؤال پیش می‌آید.

خدا در قرآن خودش رو عادل ننامیده، اما صفاتی مثل حکیم و علیم رو بیشتر از پانصد بار نام برده! آیا عدالت آنقدر از نظر خدا بی‌اهمیته که حتی یه بار هم ارزش نداشته خودش رو به این نام بخواند؟! چرا خودش را برای دلخوشی عدالت دوستان لااقل یکبار هم عادل نخوانده؟!

خدا در قرآن خودش رو عادل ننامیده، اما صفاتی مثل حکیم و علیم رو بیشتر از پانصد بار نام برده! آیا عدالت آنقدر از نظر خدا بی‌اهمیته که حتی یه بار هم ارزش نداشته خودش رو به این نام بخواند؟! چرا خودش را برای دلخوشی عدالت دوستان لااقل یکبار هم عادل نخوانده؟!

	باید خود و اعمال‌مان را با ترازوی الهی وزن کنیم /2

باید خود و اعمال‌مان را با ترازوی الهی وزن کنیم /2

مطمئنا تربیت فرزندان در اعمال آیندۀ او تاثیر دارد؛ یا شخصی که محبت پدر و مادر را نچشیده، این عقده را در جایی خالی می‌کند. عدالت خدا چگونه بین شخصی که به بهترین نحو تربیت شده و شخصی که برای کوتاهی پدر و مادرش به گناه می‌افتد برقرار می‌شود؟ (انسانی / ساری)

مطمئنا تربیت فرزندان در اعمال آیندۀ او تاثیر دارد؛ یا شخصی که محبت پدر و مادر را نچشیده، این عقده را در جایی خالی می‌کند. عدالت خدا چگونه بین شخصی که به بهترین نحو تربیت شده و شخصی که برای کوتاهی پدر و مادرش به گناه می‌افتد برقرار می‌شود؟ (انسانی / ساری)

زندگی پس از مرگ - عده‌ایی که شاید حتی قیامت را قبول نداشتند، می‌روند و جهان پس از مرگ را می‌بنند و می‌آیند و ایمان می‌آوردند؛ و اکثر انسان‌ها چنین توفیقی را نمی‌یابند - درست است این نوعی رحمت است، ولی از لحاظ عدالت، پس بقیه انسان‌ها چی‌؟ شاید اگر آنها نیز چنین تجربه مشابهی داشتند ایمان می‌آوردند و گرفتار عذاب نمی‌شدند؟!

زندگی پس از مرگ - عده‌ایی که شاید حتی قیامت را قبول نداشتند، می‌روند و جهان پس از مرگ را می‌بنند و می‌آیند و ایمان می‌آوردند؛ و اکثر انسان‌ها چنین توفیقی را نمی‌یابند - درست است این نوعی رحمت است، ولی از لحاظ عدالت، پس بقیه انسان‌ها چی‌؟ شاید اگر آنها نیز چنین تجربه مشابهی داشتند ایمان می‌آوردند و گرفتار عذاب نمی‌شدند؟!

شبهۀ فرافکنی شده در فضای مجازی - در محضرِ استاد دکتر سیدعلی آزمایش: «جامعه اسلامی شرط وجودیش عدالت است، نه اجرای حدود»!

شبهۀ فرافکنی شده در فضای مجازی - در محضرِ استاد دکتر سیدعلی آزمایش: «جامعه اسلامی شرط وجودیش عدالت است، نه اجرای حدود»!

آیا اگر کسی "نخواهد" ازدواج کند، از برکات شفاعت اهل بیت محروم می‌شود؟ زیرا پیامبر فرمودند: "النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی"؛‏ با توجه به کتاب سه دقیقه در قیامت، ارزش ازدواج از انفاق‌های بسیاری هم بالاتر است، آیا این عدالت و انصاف است‌؟ اگر به جای ازدواج کردن و بچه دار شدن، انسان بچه یتیمی را به سرپرستی بگیرد‌، و او انسان صالحی شود، ثوابش به اندازه بچه خونی هست؟ (سال سوم پزشکی)

آیا اگر کسی "نخواهد" ازدواج کند، از برکات شفاعت اهل بیت محروم می‌شود؟ زیرا پیامبر فرمودند: "النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی"؛‏ با توجه به کتاب سه دقیقه در قیامت، ارزش ازدواج از انفاق‌های بسیاری هم بالاتر است، آیا این عدالت و انصاف است‌؟ اگر به جای ازدواج کردن و بچه دار شدن، انسان بچه یتیمی را به سرپرستی بگیرد‌، و او انسان صالحی شود، ثوابش به اندازه بچه خونی هست؟ (سال سوم پزشکی)

مبتنی بر حدیث: «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم – حکومت با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم نمی‌ماند» می‌گویند: ـ«پس حکومت بر مردم، دین نمی‌خواهد، بلکه آزادگی، عدالت و مرام انسانی می‌خواهد.

مبتنی بر حدیث: «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم – حکومت با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم نمی‌ماند» می‌گویند: ـ«پس حکومت بر مردم، دین نمی‌خواهد، بلکه آزادگی، عدالت و مرام انسانی می‌خواهد.

درباره ما
ارتباط با ما

کل بازديد : 46501128
بازدید امروز : 8717

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به «پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات – ایکس شبهه - ‌x-shobhe» می باشد.
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

فیسبوک اینستاگرام پیام رسان تلگرام پیام رسان سروش پیام رسان ایتا RSS