س 815 - آیا اگر کسی دروس حوزه را بخواند و طلبه بشود و یا مطالعات دینی داشته باشد، اما جهت عمل خودش نه تبلیغ و بیان به دیگران، آیا این هدف درست است؟ آن وقت با بحث «جهاد تبیین» که رهبری میگویند چه کند؟ + صوت (6:11 دقیقه)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
الف -ارزش و اثر هر کاری، به تناسب اهداف و هدف غایی میباشد.
ب -مطالعه و کسب علم (چه علوم دینی و چه علوم دیگر که آنها نیز باید جهت دینی داشته باشند)، باید به قصد ارتقای سطح دانشی باشد که به ارتقای سطح بینش بیانجامد و البته اهداف مانند حلقههای یک زنجیر، به هم متصلند و هدف نهایی [اوج اهداف و آمال]، باید رشد، کمال در جهت قُرب الهی باشد؛ یعنی تحصیل علم نیز باید «قربة الی الله» باشد تا مفید واقع شود.
ج -کسب علوم دینی نیز صرفاً برای عمل نمیباشد، بلکه زیرساختهای شناختی را اصلاح میکند و ارتقا میبخشد و این شناخت، به شرطی که به ایمان منجر گردد، سبب بندگی خالصانه و عمل صالح میگردد.
ابلیس لعین نیز خداوند سبحان را میشناخت و حتی در قصد گمراه نمودن بندگان خدا، به عزّت او قسم یاد نمود؛ او دانش بسیاری داشته و دارد، اما این دانش، نه تنها برایش مفید واقع نشد، بلکه سبب خسران بیشترش شد، چرا که تکبرش او را از بندگی و اطاعت واداشت!
د -قرآن مجید، برای هدایت همگان نازل شده و بالاترین سطح علمی، شناخت هر چه بیشتر آیات میباشد که با مطالعۀ همراه با تفکر و تعقل در آیات به دست میآید؛ اما فرمود: «همین قرآن، سبب هدایت مؤمنان میگردد، اما ظالمان را گمراهتر میسازد!»
- قرآن را نازل میكنيم كه شفا و رحمت برای مؤمنان است و ستمگران را جز خسران (و زيان) نمیافزايد.
ھ -بنابراین، کسب علوم گوناگون و از جمله معارف اسلامی و احکام، باید به خودسازی منجر گردد، وگرنه آدمی بمانند الاغی میماند که به جای کاه و یونجه، کتاب بارش کردهاند! چنان که فرمود:
- مَثَل كسانی كه مكلف به تورات شدند ولی حق آن را ادا ننمودند، مانند درازگوشی هستند كه كتابهائی را حمل میكند، قومی كه آيات الهی را تكذيب كردند مثال بدی دارند، و خداوند جمعيت ظالمان را هدايت نمیكند.
و -چگونه ممکن است کسی که در خودسازی اقدامی ننموده، بتواند دیگران را مطلع و آگاه سازد و نسبت به اصلاح و ارتقای سطح فرهنگ افراد و جامعه، اقدام مؤثری بنماید؟! بنابراین، تدریس، تبلیغ، ارشاد، پند و دعوت به حق، از خود آغاز میگردد؛ و البته کمال در این است که آدمی، خودخواه نباشد و متناسب با ورودی، خروجی داشته باشد.
جهاد تبیین
معارف اسلامی چیست؟ آیا فقط دلایل عقلی و شناختی است؟ آیا فقط مباحث کلامی است؟ آیا فقط فقه و احکام است؟ یا خداشناسی، معاد شناسی، ولایت شناسی، دوست و دشمن شناسی است و امر به یاری یکدیگر (تعاون) در خیر و تقوا و عدم یاری دیگران در ظلم و عدوان نیز میباشد و به تبلیغ دین در عمل و سپس در گفتار نیز امر نموده است؟!
بنابراین، کسی که با علوم دینی و قرآنی آشنایی پیدا میکند، وظایف خود را میشناسد و به حد علم، آگاهی و توانش، برای تبیین حقایق و واقعیتها نیز میکوشد.
دقت نماییم که «تبیین» به معنای روشنگری میباشد و به بیان اصول و فروع محدود نمیباشد، بلکه تمامی شئون فردی، اجتماعی، سیاسی و ... را نیز شامل میگردد.
به عنوان مثال: کسی که در حقانیت جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، پیشرفتهای حاصله، علل عقب ماندگیها، دشمنی امریکا و ... دچار تردید شده است، نسبت به وجود خدا و حقانیت اسلام عزیز، تردیدی ندارد که شما برایش به اثبات برسانید؛ بلکه عدم آگاهی و بصیرت او، سبب گمراهیها و مواضع نادرستش میگردد؛ لذا «جهاد تبیین»، آگاه نمودن اوست.