پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
متن و ترجمۀ آیه به شرح زیر میباشد:
«وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا» (النساء، 119)
- و هرآينه آنان را گمراه مى كنم و در دلشان آرزوهاى باطل مىافكنم و آنان را فرمايم تا گوشهاى چارپايانشان را بشكافند تا آنچه را خدا حلال كرده حرام كنند و فرمانشان دهم تا آفريدۀ خداوند را دگرگون سازند؛ و هركس شيطان را به جاى خدا دوست و كارساز گيرد براستى زيانى آشكار كرده است.
در این آیۀ مبارکه، چندین نکتۀ قابل توجه و تأمل وجود دارد:
الف – برخی گمان میکنند که خلقت خدا، یعنی همین آفرینش زمین، آسمانها و موجودات؛ در حالی که هر چیزی و از جمله، روح، عقل، قلب، فطرت، اراده و اختیار و ... نیز خلقت میباشد؛ و البته کارآیی و حکمت خلقت از هر چیزی نیز خودش جزو خلقت میباشد. پس اگر ناکارآمدی ایجاد شد و یا کارآیی تغییر یافت، تغییر در خلقت میباشد.
●- خداوند متعال، هر چیزی را در اندازههای معین خودش آفریده است: «إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ - ماييم كه هر چيزى را به اندازه آفريدهايم / القمر، 49»؛ و همه چیز بر اساس "نظام احسن" آفریده است: «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ – همان کسی که هر چیزی را به نیکوترین وجه آفریده است / السجدة، 7»؛ و هیچ چیزی را غیر حکیمانه، باطل و بیجهت خلق ننموده است: «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا - و ما آسمان و زمين و آنچه را ميان آن دو هست لغو و بيهوده نيافريديم/ ص 27».
بنابراین، اگر چیزی از مجرا و مسیر خودش خارج شود، به کار نیاید و یا کارآیی نامناسب پیدا کند و خیرش برای دنیا و آخرت انسان تبدیل به شرّ شود، در آن دگرگونی [تغییر] ایجاد شده است؛ و البته که این تغییرات نیز خارج از حکومت و ربوبیّت خداوند سبحان و اندازههایی که او قرار داده، نمیباشد؛ مِثل آن است که درخت را قطع کند، چوبش را بسوزانند و خاکستر کنند.
ب – اگر دقت شود، ابلیس لعین نگفت که «من در خلقت دگرگونی ایجاد میکنم»، بلکه گفت: «به انسان امر میکنم که چنین کند»؛ بنابراین، عامل دگرگونی خود انسان میشود؛ و انسان نیز تا حدی که اختیار دارد و در زمینههایی که میتواند انتخاب کند و اراده نماید، میتواند این دگرگونی را ایجاد نماید.
به عنوان مثال: انساننماهای وحشی مثل نظامات سلطه در امریکا و اروپا، زنان و کودکان را در نسلکُشیها و قتلعامها از بین میبرند؛ اما نمیتوانند کاری کنند که خورشید از مغرب طلوع کند و یا نمیتوانند اسلام را کلاً از بین ببرند.
ج – نکتۀ دیگر آن که ابلیس لعین نمیگوید: «آنان را وسوسه میکنم تا چنین کنند»، بلکه میگوید: «به آنها امر میکنم!»؛ چرا که ابلیس لعین و سایر شیاطین، بر کسی سلطه ندارند، به غیر از آنان که خودشان ولایت او را پذیرفتهاند، پس خود را تحت حاکمیت شیاطین قرار دادهاند، آنها حکم میکنند، امر و فرمان صادر میکنند و اینها نیز اطاعت و اجرا میکنند.
ابلیس لعین و هیچ شیطان جنّ و انسی نمیتواند در انسان تغییر ایجاد کند، اما انسان میتواند در خودش تغییر ایجاد نماید؛ لذا گفت: «به او فرمان میدهم تا خودش چنین کند»!
نکته:
محبوس نمودن عقل که حجّت درونی خداوند است – ممهور، مریض و هلاک کردن قلب که بیت الله است – متعلق کردن روح به بدن و دنیای فانی – زندانی کردن فطرت خدایی - حاکم نمودن نفس حیوانی بر وجود انسانی – مشغول نمودن چشم و گوش ظاهر و سمع و بصیر باطن که تنها ورودیها و وسایل دریافت از بیرون هستند، به اباطیل، حرامها و آن چه تیر زهرآلود برای جان میباشد ... و سایر جابجاییها و جایگزینیِ بدلیها به جای حقیقیها و اصلیها، مانند پرستش إلهها و اربابهای دروغین به جای الله جلّ جلاله – پیروی از مکاتب و ایسمهای مندرآوردی به جای پیروی از دین خدا – تبعیت و اطاعت از امامان باطل به جای امامان حق – بندگی هوای نفس – تسلیم و بردگی طواغیت و فراعنۀ زمان به جای اسلام – زن نما شدن مردان و مرد نما شدن زنان، به جای وضع طبیعی – انواع روابط نامشروع جنسی، به جای روابط مشروع – جایگزینی معاملات ربوی به جای تولید و تجارت سالم و ...، همه همان ایجاد دگرگونی (تغییر) در خلقت میباشد که به امر شیطان و به دست انسان غافل، جاهل، متکبر، منحرف و فاسق انجام میپذیرد.
●- اگر آدمی به جای آن که موحد باشد، مشرک شود – به جای آن که مؤمن باشد، کافر و مشرک شود – به جای آن که متقی باشد، فاسد و فاسق شود – به جای آن که کریم (بزرگوار) باشد، پست و فرومایه شود – به جای جود و سخا، بُخل بورزد – به جای عدل و قسط، ظلم کند و ...، به جای آن که انسان شود، حیوان و بلکه پستتر شود، این یعنی دگرگونی (تغییر) در خلقت.
«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» (الأعراف، 179)
- به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلها [عقلها]يى دارند كه با آن (انديشه نمىكنند، و) نمىفهمند؛ و چشمانى كه با آن نمىبينند؛ و گوشهايى كه با آن نمىشنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند) !
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
در سوره نساء آیه ۱۱۹ که برنامههای شیطان را از زبان خودش میگوید ، منظور از "فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ – به آنها امر میکنم تا آفريدۀ خداوند را دگرگون سازند" چیست؟
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/An-Nisa/11478.html
کلمات کلیدی:
قرآن سوره نسا