درسی از نهج البلاغه با شرحی مختصر - 172/ فرازهایی از خطبه 150 - ظهور واقع میشود؛ عجله نکنید، بلکه خود را بسازید تا بتوانید پذیرا باشید. + صوت (9:47 دقیقه)
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام - فرازی از خطبه 150 -با استفاده از برگردان (ترجمۀ) حجت الاسلام انصاریان.
فَلاتَسْتَعْجِلُوا ما هُوَ كائِنٌ مُرْصَدٌ، وَ لا تَسْتَبْطِئُوا ما يَجىءُ بِهِ الْغَدُ.
در آنچه واقع خواهد شد و انتظار پدید آمدنش میرود شتاب نکنید، و آنچه را که فردا پیش میآورد دیر ندانید.
و شبانگاه از جام حکمت نوشند پس از آنکه در صبحگاهان آشامیده باشند.
شرحی مختصر
فراز نخست، به دو نکتۀ مهم اشاره دارد، اول آن که «ظهور حتماً واقع خواهد شد» و دوم آن که «عجله نکنید!»
شاید برای برخی این پرسش مطرح شود که «پس دعاهای تعجیل در فرج برای چیست؟» و حال آن که فرمود: «شما عجله نکنید» نه این که از خداوند سبحان تعجیل را نخواهید.
تعجیلی که خداوند سبحان در استجابت دعاها ایجاد نماید، مبتنی بر علم، حکمت و مشیّت اوست؛ فراهم نمودن تمامی شرایط و امکانات و مساعد نمودن زمینه برای ظهور است، اما تعجیل آدمی در هر امری، از روی شتابزدگی میباشد که ممکن است مبتنی بر احساسات باشد - با ناآگاهی از حوادث پیشرو باشد و مبتنی بر یک سری تخیلات خوشایند باشد.
بسیاری از مردم، پایان راهی را بر اساس شنیدههایی تصور و تخیل میکنند، اما هرگز به ضروریات و شرایط رسیدن و سختی رسیدن به آن پایان نمیاندیشند؛ مانند کسانی که چیزهایی از بهشت شنیدهاند و فقط هوس رسیدن و زندگی در آن را دارند، اما اصلاً راه رسیدن را نمیدانند و از سختیهای این راه نیز اطلاعی ندارند.
از اینرو فرمود: «چه بسا شتاب کننده، پس از رسیدن به چیزی که برایش تعجیل داشت، آرزو کند که ای کاش هرگز نمیرسید».
در اخبار ظهور تصریح شده که همزمان با پیوستن مردمان و حتی ایمان و گرایش بسیاری از کفار در جهان، برخی از علما، فقها، به اصطلاح فرهیختگان و خبرگان جامعۀ مسلمانان، مقابل ایشان میایستند و یا دست کم به ایشان و روش کارشان معترض میشوند و از ایشان برای مواضع و عملکردشان، به ویژه در مقابله با دشمنان خدا و ظالمان، دلیل و حجّت قرآنی میخواهند؛ و حال آن که در دوران غیبت، برای تعجیل در ظهور، دعا میکردند و مردمان را تشویق مینمودند! اینان همان خوارج عصر ظهور میباشند.
تحقق تمامی وعدهها
فرمود: «يا قَوْمِ، هذا اِبّانُ وُرُودِ كُلِّ مَوْعُود - ای مردم، این وقتْ زمان آمدن هر موعودی است»؛ لذا نباید گمان نمود که ظهور، فقط به معنای پایان یافتن دوران غیبت امام زمان علیه السلام میباشد، بلکه ظهور مییابند تا تمامی وعدههای خداوند سبحان برای زمین و اهلش، ظهور یابد و محقق گردد و این امر ساده و آسانی نیست و به سرعت و به راحتی محقق نمیگردد:
- خداوند به كسانی كه از شما ايمان آوردهاند و اعمال صالح انجام دادهاند وعده میدهد كه آنها را قطعا خليفه روی زمين خواهد كرد، همانگونه كه پيشينيان را خلافت روی زمين بخشيد. و دين و آئينی را كه برای آنها پسنديده پا بر جا و ريشه دار خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را به امنيت و آرامش مبدل میكند، آنچنان كه تنها مرا میپرستند و چيزی را برای من شريك نخواهند ساخت. و كسانی كه بعد از آن كافر شوند فاسقند.
آزادی
در دوران غیبت، نه فقط مسلمانان و شیعیان، بلکه تمامی مردمان جهان، همه به استعمار و استثمار نظامات سلطه کشیده شدهاند، هر چند که شعار آزادی سر دهند و گمان نمایند که دیگر خیلی آزاد شدهاند! همه اسیرند، در حالی که گمان میکنند مدتهاست که دوران اسارت و بردگی به پایان رسیده است! چنان که شاهدیم نژادپرستی امروز [به ویژه در امریکا و جهان غرب] کاملاً نهادینه شده است و بردگی مدرن، به مراتب بیشتر و بدتر از بردگی سنّتی ادامه دارد، تا جایی که اوباما [رئیس جمهور اسبق امریکا] به صراحت گفت: «ما نمیتوانیم ژن بردهداری را از امریکاییها جدا کنیم!»
در دوران غیبت، گمراهان، ظالمان و جنایتکاران، بر سر اهداف مشترکی متحد شدهاند و با فتنههای گوناگون و گسترده، میان مسلمانان و تمامی انسانهای آزاده و شریف، پراکندگی و اختلاف ایجاد کردهاند.
بیتردید شناخت تمامی این جوانب و ظرائف و هم چنین آگاهی، بصیرت و اشراف کامل بر چگونگی مقابله با این وضعیت، به گونهای که نظامات سلطۀ ظالمانه سقوط کنند، تجمع ظالمان پراکنده گردد و میان اهل حق و حقیقت، اتحادی ناگسستنی برقرار گردد، فقط در قابلیت و توان امام بر حق و منجی عالم بشریت میباشد که با چراغی روشن میآید تا راه سعادت برای همگان نمایان گردد.
یاران
اما، این ظهور، این قیام، این نجات و این اتحاد، زمانی رخ میدهد که ایشان از یارانی مؤمن و با بصیرت برخوردار باشند؛ نه فقط 313 نفری که هنگام ظهور همراه ایشان میباشند و نه فقط چند گروه هزار و ده هزار نفری از شیعیان مخلص که زودتر از دیگران به ایشان میپیوندند، بلکه یک قوم و یک امّت آگاه، بصیر و مجاهد فی سبیل الله.
این جماعت، همانهایی هستند که قرآن حکیم و حقایقش را با تعلیم قرآن ناطق و امام بر حق میآموزند و شبانه روز از چشمههای حکمت إلهی مینوشند.
بنابراین، هر که امید ظهور و قیام امام مهدی علیه السلام را دارد و برای تعجیل در ظهور دعا میکند، باید ابتدا خود را بسازد و قابلیت و آمادگی پذیرش و خدمت را در خود ایجاد نماید و از هم اکنون در میدان باشد.