«ایکس - شبهه»: آیه مبارکه به شرح ذیل است:
«ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليماً» (الأحزاب - 40)
ترجمه: محمد [ص] پدر هيچ يك از مردان شما نيست، و ليكن فرستاده خداست و خاتم پيامبران است و خدا به همه چيز داناست.
جهت درک بهتر مفهوم و مقصود فرازهای آیه که پاسخ سؤال فوق نیز میباشد، لازم است در نکات ذیل تأمل گردد:
الف – در اصل بخش اول آیه پاسخ کسانی است که به ایشان معترض شده بودند که چرا با همسر مطلقهی پسر خواندهاش ازدواج کرده است و این مثل این است که انسان با عروس خود ازدواج کند. آیه پاسخ میدهد که در اسلام «پسرخواندگی» وجود ندارد و اگر کسی به کسی مثل پدر محبت کرد و یا حتی او را «پسرم» خواند، دلیل نمیشود که رابطهای تکوینی و صلبی بین آنها برقرار شود و احکام شرعی مربوطه بر آنها جاری گردد.
ب – آیهی مبارکه نفرموده است که ایشان پدر هیچ کس نیست، بلکه فرموده: «پدر هیچ یک از مردان شما نیست». یعنی کسی به خود نسبت فرزندی و به ایشان نسبت پدری برای خود ندهد.
ج – از ادامهی آیه چنین بر میآید که عدهای سعی داشتند ایشان را «پدر» خطاب کنند. مثل پدر روحانی، پدر معنوی و ... . چنان چه شاهدیم منافقین نیز در دورهی معاصر برای این که از سویی خود را به مرحوم آیتالله طالقانی متصل نشان دهند و از سوی دیگر زیر بار مسائل اعتقادی و احکام شرعی یک مجتهد نروند، به ایشان «پدر طالقانی» میگفتند. آیهی مبارکه میفرماید: خیر. ایشان پدر نیست. بلکه هم رسول الله است و هم ختم کنندهی انبیای الهی. یعنی: این الفاظ به هیچ وجه توجیهی برای نافرمانی شما نیست و باید از او اطاعت کنید و آن هم اطاعت یک پیرو از رسول الله (ص)، نه اطاعت یک پسر از پدر.
د – اگر فقط بخواهیم به ظاهر آیه بسنده کنیم و به همین روابط صلبی بین خود نیز استدلال کنیم، آیه فرموده است که «پدر هیچ یک از مردان شما نیست»، اما ایشان پدر حضرت فاطمه علیهاالسلام هستند و طبعاً پدر بزرگ همهی اولاد علی و فاطمه (ع) میشوند و همان گونه که اطلاق «پدر بزرگ» بر ایشان جایز است، اطلاق «یابن رسول الله» بر اولاد دختری ایشان نیز جایز است.
ه – توجه به یک نکتهی مهم در جنگ روانی (تبلیغاتی):
دقت شود که جایگاه القابی چون «امیرالمؤمنین»، «خلیفةالله»، «خلیفة الرسول»، که به هر کسی و از جمله معاویه و یزید و امثالهم در طول تاریخ نسبت دادهاند، به مراتب بالاتر از جایگاه و لقب «یابن الرسول الله» میباشد، چرا که هر کسی ممکن است از اولاد [نسل] ایشان بشود (مثل هر کسی که سید است) ، اما هر کسی نمیتواند در مقام واقعی خلیفةاللهی و امیرالمؤمنینی قرار گیرد. اما هیچ کس سؤال نمیکند که چرا به آن ظالمها و غاصبها «امیرالمؤمنین» اطلاق میکردند، بلکه فقط در ذهن ما و شما القا میکنند که چرا به اهل بیت (ع)، فرزند رسول خدا میگوییم؟! چرا که میخواهند ذکر این قرابت را مانند ذکر مباحث دیگری چون «عصمت»، «مظلومیت» و ... را از میان بردارند. [البته منظور این نیست که هر کس چنین سؤالی مطرح کرد، لابد غرض سوئی دارد. خیر. بلکه طراحان ناشناختهی اصلی و فرافکنان در سایتها و ...، که خود پاسخ را هم میدانند، چنین اغراضی داشته و چنین اهدافی را تعقیب میکنند].
کلمات کلیدی:
گوناگون پدر