قوانینی درمورد پوشش و حجاب اعم از زن و مرد مقرر شده است. آیا در برزخ هم چنین چیزی لازم است و اینکه نوع پوشش در آنجا چگونه است؟ + صوت (8:32 دقیقه)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
اصل پوشش، اختصاصی به نوع انسان، اعم از زن و مرد ندارد؛ بلکه پوشش همه جا و برای همه چیز هست؛ در واقع ضرورت عظمت خلقت است؛ چرا که نمیشود تمام لایههای درونی به سطح بیایند و دیده شوند، چنان که پوست بدن، پوشش رگ و گوشت و استخوان است، خود استخوان پوشش مغز استخوان است و ... . پس همیشه لایههای بیرونی، پوشش لایههای درونی میباشند.
در امور غیر مادی نیز همینگونه است؛ هر ظاهری، باطن و بواطنی دارد. چنان که یک آیه، ظاهر، باطن و بواطنی دارد. صورت نماز این است که اقامه میکنیم، باطنش چیز دیگری است؛ در این دنیا صورتها و بدنها تقریباً شبیه به هم هستند، اما باطنها بسیار متفاوتند.
احکام اسلام، تماماً منطبق با نظام خلقت است، که اگر غیر از این بود، فواید بر آنها مترتب نمیگردید و بی حکمت میشدند؛ حال خواه احکام مربوط به نماز باشد، یا معاملات، یا چگونگی ارتباط با دوست و دشمن، و یا حجاب و پوشش.
به عنوان مثال: «عدل» یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خودش و نقطۀ مقابل آن «ظلم» است، یعنی خارج کردن هر چیزی از جای خودش. لذا در طبیعت، اگر گازهای گلخانهای تولید شود، لایۀ اوزون آسیب میبیند و ضررش به طبیعت و انسان برمی گردد؛ و در احکام فرمود: ظلم نکنید که تباهی و هلاکت به بار میآورد.
بنابراین، نه تنها بدن، حتی روح هم لباس دارد، و لباسش «تقوا»ست؛ و بدن نیز در هر عالمی باشد، لباسی متناسب با بدن آن عالَم دارد که همان پوشش میباشد:
- ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرو فرستاديم كه اندام شما را میپوشاند و مايه زينت شماست و لباس پرهيزگاری بهتر است، اينها (همه) از آيات خدا است شايد متذكر (نعمتهای او) شوند.
پس از این آیه که به لباس روح و لباس بدن اشاره دارد، فرمود:
- ای فرزندان آدم! شيطان شما را نفريبد، آنچنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد و لباسشان را از تنشان بيرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد، چه اينكه او و همكارانش شما را میبينند و شما آنها را نمیبينيد (اما بدانيد) ما شياطين را اوليای كسانی قرار داديم كه ايمان نمیآورند.
دقت شود که «عورت»، فقط آلت تناسلی نیست، بلکه به هر چیزی که محرمانۀ انسان باشد و نخواهد آشکار گردد، یا از نمایان شدن آن شرم داشته باشد و از جمله به بدیهای درونی نیز «عورت» گفته میشود.
زن به هنگام نماز، باید به کاملترین شکل که چگونگی حضورش در جامعه است، حاضر شود، یعنی حجاب کامل، اما آرایش و خوش عطری در نماز برایش مستحب است - در قرآن کریم، دربارۀ زن و مرد در جایگاه همسری میفرماید: «هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ - آنها (بانوان) لباس شما هستند و شما لباس آنها هستید» (البقره، 167) - و هم چنین به لباس گرسنگی و ترس «لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ» تصریح شده است.
لباس دنیا، برزخ و حیات اخروی
روح انسان که همیشه هست، اما هیچگاه بدون بدن نمیماند، منتهی در هر عالمی، بدنی متناسب با آن عالم دارد و این بدن همیشه پوشیده به لباسهای زیبا یا زشت - راحت یا آزار دهنده میباشد.
لباس دنیا، برای زن و مرد، حدود و احکامی دارد که فقط برای پوشاندن نیست، بلکه میفرماید: لباس تفاخر نباشد، تکبر نیاورد، مال حرام نباشد، سبب انگشتنما شدن نگردد، مناسب با هر وقت یا کاری باشد، دون شأن نباشد و ...؛ که اگر رعایت شود، انسان و جامعه را از آسیبهای متعدد فردی و اجتماعی نگه میدارد.
در برزخ و قیامت، بسیاری از مناسبات دنیوی وجود ندارد، اما اصول همان است؛ نه تنها هر چیزی پوشش دارد، بلکه آدمی عزّت دارد، شخصیت دارد، دوست ندارد بسیاری از خصوصیات یا معایبش نمایان شود و شرمندگی داشته باشد؛ چنان که حضرات آدم و حوا علیهماالسلام، در آن بهشتی که بودند، پوشیده بودند و پس از هبوط خود را عریان دیدند و سریع خود را پوشاندند.
- خداوند كسانی را كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادهاند در باغهائی از بهشت وارد میكند كه از زير درختانش نهرها جاری است، آنها با دستبندهائی از طلا و مرواريد زينت میشوند و لباسهايشان در آنجا از حرير است.
- آنها كسانی هستند كه بهشت جاودان از آنشان است، باغهائی از بهشت كه نهرها از زير درختان و قصرهايش جاری است، در آنجا با دستبندهائی از طلا آراستهاند، و لباسهای (فاخری) به رنگ سبز از حرير نازك و ضخيم در بر میكنند، در حالی كه بر تختها تكيه كردهاند، چه پاداش خوبی و چه جمع نيكویی؟!
- اينها دو گروهند كه در باره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند: كسانی كه كافر شدند لباسهائی از آتش برای آنها بريده میشود، و مايع سوزان و جوشان بر سر آنها فرو میريزند.
- و در آن روز مجرمان را با هم در غل و زنجير میبينی (غل و زنجيری كه دستها و گردنهايشان را بهم بسته)* لباسشان از قطران (ماده چسبندۀ بد بوی قابل اشتعال) است، و صورتهايشان را آتش میپوشاند.
برزخ - آدمی در دنیا متشکل از روح، شکل و بدن میباشد؛ در برزخ نیز هر سه را دارد، با این تفاوت که بدنش، صورت مثالی دارد؛ مانند دیدن خودمان یا دیگران در خواب. در حالی که بدن ما در رختخواب آرمیده، میبینیم که با همین بدن، به مکانی دیگر میرویم و در آنجا مردگان یا زندههایی را میبینیم، حرف میزنیم، میشنویم، میخوریم و ...، اما همه فقط شکل هستند؛ یعنی همان صورت مثالی.
بنابراین، لباس برزخی نیز مانند بدنش، لطیف است، مانند صورت یا شکل یک چیز. شاید به شکل یک لباس معمولی مانند لباسهای دنیویش باشد، شاید لباسی فاخرتر باشد، یا لباسی ضخیمتر و آزار دهنده، اما همه صورت لباس است.
در برزخ، همگان تا قیامت بیدار نیستند؛ بلکه گروهی از کفار مانند فرعون و فرعونیان در هر عصری و گروهی از مؤمنان، مانند اولیاء الله وشهداء، بیدارند و مابقی از هر دو گروه به خواب میروند و روز قیامت برانگیخته میگردند.
مشارکت و همافزایی- لطفاً این پرسش و پاسخ را در راستای «جهاد تبیین»، برای دوستان به اشتراک بگذارید؛ متشکر.