x-shobhe: از این که نامبردگان در سؤال ارسالی (مثل مقام معظم ولایت یا آیت الله ناصری «ایدهمالله» چنین بیاناتی داشته باشند، خبری در دست نیست و بدون ارائهی سندی معتبر نباید پذیرفت. اما در طول تاریخ به صورت مستند از بزرگان دیگری همین معنا بیان شده است.
ابتدا دقت شود که اصلاً چنین نیست که شخص حضرت مهدی صاحبالزمان عج الله تعالی فرجهالشریف، از زمان ظهور یا بداءهای حاصله بیخبر باشند. اگر به بیانات حضرت آیتالله ناصری (دام عزه) که در ماه مبارک رمضان گذشته از شبکهی سیما پخش شد دقت شود نیز به این معنا تأکید داشتند.
مگر میشود امامی که از سویی قلبش مخزن وحی و معدن علم الهی است و از سوی دیگر خلیفة الله و بقیةالله میباشد و صاحب ولایت تکوینی است و نه تنها سرنوشت انسانها، بلکه مقدرات همهی موجودات عالم در شب قدر به او عرضه شده و امضا میشود، نداند که وقت ظهور چه زمانی است؟ مگر میشود امام معصومی که قلبش ظرف مشیت الهی است، از وقت ظهور خود ناآگاه باشد؟! خیر. بلکه ایشان میدانند و اگر به سبب بدائی این در زمان ظهور تعجیل یا تأخیر شود نیز ایشان مطلع میگردند.
اما اطلاع از بداء و تعجیل یا تأخیر زمان ظهور به سبب کشف، شهود یا ... که برای برخی از متقین حاصل شده است، مستلزم اطلاع از زمان ظهور نیست. حتی اگر شخص مطمئنی اظهار نماید که زمان ظهور نزدیک است، باز هم دلیل بر اطلاع از زمان وقوع آن نمیباشد.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: پایان دنیا و بر پا شدن قیامت علاماتی دارد که یکی از آنها خود من هستم. یعنی رسالت خاتمالانبیاء صلوات الله علیه و آله، یکی از علائم آخرالزمان است. پس میتوان گفت: قیامت نزدیک است چون علائم آن پیدا شده است. اما چه زمانی اتفاق میافتد؟ آیا هزار یا دههزار سال دیگر؟ معلوم نیست.
وقتی ائمه اطهار (ع) دستور میدهند که برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید. یعنی با دعای مؤمنین بداء حاصل شده و ظهور جلو میافتد. و وقتی میگویند: معصیت یا جهالت مردم سبب تعویق زمان ظهور میشود، یعنی بداء حاصل میکند و به تأخیر میاندازد.
پس، اگر شاهد شدیم که جمع کثیری از مؤمنین در کسب معروفت و فضایل میکوشند، برای فرج دعا میکنند، همهی هم و غم خود را متوجه زمینهسازی برای تعجیل در ظهور کردهاند و در این راه مجاهده میکنند و حتی میجنگند و به شهادت میرسند، معلوم است که بداء حاصل شده و ظهور نزدیک میشود. حال ممکن است عالم مؤمن و متقیای همین اتفاق را به صورت مکاشفه در خواب یا بیداری دریافت نماید. به او بگویند که ظهور جلو افتاد و یا به علت بداء دیگری عقب افتاد و او نیز این مطلب را نقل نماید. اینها دلیل بر ادعای اطلاع از زمان ظهور نیست. حتی هر شخص عادی دیگری نیز با مشاهدهی سرنوشتی که مسلمانان برای خود تقریر میکنند میتواند بفهمد که آیا ظهور نزدیکتر شده یا دورتر. چنان چه هر مسلمانی که اندکی اطلاع داشته باشد، این حدیث را خوانده است که «ازدیاد زنا در جامعه، موجب ازدیاد مرگ جوانان آن جامعه میگردد»، حال فرض بگیرید شخصی همین معنا را در عالم مکاشفه متوجه شد و بیان داشت که به من خبر دادند ازدیاد مرگ و میر در میان جوانان جامعه به علت شیوع این معصیت بوده است. آیا این بیان چیزی به غیر همان معنایی است که افراد عادی نیز میتوانند مشاهده نمایند؟
مسئلهی بداء و اطلاع از تعجیل یا تعویق هم همینطور است و دلیلی بر اطلاع از زمان ظهور نمیباشد. شاید تنها تفاوت این باشد که ما نمیدانیم آیا آن چه انجام دادیم مؤثر و مقبول بود و تأثیری در تعجیل ظهور داشت یا خیر؟ بعد عالمی در مکاشفه در مییابد که بله، تأثیر داشت و ظهور نزدیک شد یا به واسطه فلان معصیت یا کثرت برگشت آحاد جامعه به دنیاگرایی، بداء حاصل شد و به تعویق افتاد.
التبه که هر چه مسلمانان بر آگاهی و استقامت خود بیافزایند و از امتحانات الهی سر بلند بیرون آیند، بداء حاصل شده و در ظهور تعجیل میگردد، که اگر غیر از این بود حتی دعا برای تعجیل معنا نداشت. و البته که شخص امام زمان (عج) هم از زمان ظهور خبر دارند و هم از بداءها، تعجیلها و تأخیرها.
کلمات کلیدی:
گوناگون امام مهدی