ایکس – شبهه – پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: همانطور که اشاره نمودید، خداوند متعال در سورهی مؤمنون و برخی آیات دیگر، پرهیز از «لغو» را از ویژگیهای مؤمن برشمرده و همگان را از «لهو و لعب»، پرهیز داده است . در سوره المؤمنون، پس از بیان چند ویژگی مؤمن میفرماید:
«الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (المؤمنون، 2 و 3)
ترجمه: آنان كه در نمازشان خاشعاند * و آنان كه از بيهوده رويگردانند.
الف – لهو کار بیهودهای است که موجب غفلت انسان شود و لعب نیز شوخی و لذت بیهودهای است که موجب غفلت، ضرر و خسران آدمی گردد.
ب – خداوند متعال در قرآن کریم فرمود (و به حکم عقل نیز اثبات میشود) که ما جهان و شما را بازیچه نیافریدیم و اگر میخواستیم بازیچه باشد، خودمان این کار را میکردیم. لذا معنا ندارد که انسان در یک حرکت جدی و سیر نزولی و صعودی، که هر غفلتی ممکن است به قیمت خسران و هلاکت او تمام شود، به کار بیهودهای سرگرم شود که موجب غفلت او میگردد.
ج – از این رو در اسلام هر حرکتی، هر گفتاری و هر رفتاری هدفدار و مؤثر است، حال یا هدف متعالی است و انسان را به تعالی میبرد و یا دون است و موجب هبوط و سقوط میگردد. به تعبیر دیگر یا مفید است و یا مضر.
پس در اسلام، سادهترین و عادیترین رفتارها، چون غذا خوردن، لباس پوشیدن، خوابیدن و ... نیز هدفدار و مؤثر در ساختار شخصیتی است و نتایج و عواقب مثبت یا منفی خود را دارد.
د – مطلق «تفریح» نه تنها مصداق «لهو و لعب» نیست، بلکه لازمهی سلامتی جسمی، روانی و روحی میباشد. لذا در آموزههای اسلامی که دین فطرت و عقل است، بسیار مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
ﻫ – پس از آن که دانستیم «تفریح» اصلاً مصداق «لهو و لعب» نمیباشد، باید دقت کنیم که «تفریح» نیز انواع و اقسام دارد، مثل غذا خوردن که حلال و حرام دارد و یا هر کار دیگری.
در قرآن کریم به انواع و اقسام تفریحاتی که موجب فرحناکی انسان میگردد اشاره شده است.
ﻫ/1 – فرحناکی حزبی در دین و سیاست:
در یک جا به لحاظ دین و سیاست میفرماید: هر حزبی (گروهی) به آن چه که در دست دارد، فرحناک است و آنها را تقبیح میکند که با حزببازی، دین را تکه تکه و مردم را گروه گروه کرده و بینشان تفرقه ایجاد کردهاند و تازه خوشحال هم هستند:
«مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ» (الرّوم، 32)
ترجمه: از آن كسانى كه دين خود را پراكنده ساختند و گروه گروه شدند و هر گروهى به آنچه در نزد خود دارند خرسندند.
ﻫ/2 – هم چنین میفرماید برخی به پول و ثروت فرحناک میشوند - برخی دیگر به ضرر رسیدن به اسلام و مسلمین فرحناک میشوند و اساساً تفریحشان همین است - متقابلاً برخی دیگر به موفقیت، رشد و پیروزی اسلام و مسلمین فرحناک میشوند «... وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ ...»، برخی دیگر به فضیلت شهادت فرحناک میشوند و ... .
پس، تفریح نیز حق و باطل دارد، سالم و ناسالم دارد، مفید و مضر دارد و هر کدام نتایج و عواقب دنیوی و اخروی خود را در پیدارد:
«ذَلِكُم بِمَا كُنتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَبِمَا كُنتُمْ تَمْرَحُونَ» (غافر، 75)
ترجمه: اين [عقوبت] به سبب آن است كه در زمين به ناروا شادى و سرمستى مىكرديد و بدان سبب است كه [سخت به خود] مىنازيديد.
و – تفریح سالم، هر چه که باشد، خوب، مفید، لازم و ضروری است. اما تفریح سالم چیست یا مصداقش کدام است را نمیشود به صورت محدود تعیین نمود. برای هر کسی کاری یا حالتی تفریح است. حتی کار میتواند تفریح باشد، چنان چه فرمود «کار، تفریح مرد است». خوردن، خوابیدن و جماع با همسر نیز میتواند برای تفریح باشد. بازی کردن، مزاح کردن، ورزش، گردش، دور هم جمع شدن و سایر تفریحاتی که حرام نباشد و یا اگر حلال است، سبب غفلت نگردد نیز میتواند از مصادیق تفریح سالم قلمداد گردد.
تفریح و شوخی در روایات:
1- یونس شیبانی از امام صادق (ع) نقل کرده است که آن حضرت پرسید چگونه است شوخی و مزاح کردن شما با دیگران؟ گفتم اندک است. حضرت با لحنی عتاب آمیز فرمود چرا با دیگران مزاح و شوخی ندارید، شوخی و مزاح بخشی از خوشرفتاری و حسن خلق است. و در ادامه این حدیث حضرت فرمودند: پیامبر (ص) هم با افراد شوخی میکرد و میخواست که آنها را شادمان کند. (وسائل الشیعة، ج 12، ص 114)
2- حضرت علی (ع) به فرزندش می فرماید: «فرد با ایمان کسی است که این سه وقت را در زندگی خودقرار داده باشد، بخشی از آن را به معنویات بپردازد و با پروردگارش مناجات کند، قسمتی در فکر معاش و امورات دنیا می گذرد و قسمتی را به این تخصیص میدهد که از لذتهای حلال و مشروع بهرهمند شود.» (میزان الحکمة، ج 10، ص 376)
3- ایشان در حدیث دیگری میفرمایند که این بخش تفریح خود کمک برای بخشهای دیگر است و امام باقر علیهالسلام در حدیث مشابهی میفرمایند: آن که کسی این بخش آخر (تفریح) را ندارد، مابقی را نیز نخواهد داشت.
نکته: چرا به ما القا کردهاند که تفریح یعنی: خواندن، رقصیدن و لذتهای حرام؟!
کلمات کلیدی:
قرآن سوره مومنون